Resor och andra aktiviteter

Det finns bilder att nå inne i reseskildringarna! Du backar tillbaka från bilderna med "BAKÅT" upp till vänster!

• 2015, 10-12 augusti byter vi ut Skåne mot Dalarna. Äntligen kommer Sten till naturen, där det kryllar av kullor...trodde vi. Jag har tidigare varit i Dalarna, både med släkt och stenklubb men den här gången blev det Orsa som basstation. Vandrarhemmet var toppen, t o m bättre sängar än vad som är vanligt på hotell. Sundborn, Zornmuséet, Nusnäs, Sollerön och Tällberg var ställen vi besökte, när vi inte satt på den grekiska restaurangen i Orsa. Klicka här för reseskildring
  • 2014, 4-7 augusti ser du oss, Sten och jag, på jakt efter lille havsfrue. Den är sjätte gången vi ligger på Miatorps vandrarhem. Vi badade tre dagar, dock inte hela dagarna. Vi tog oss förbi Sofiero och hamnade i Domnet. Mölle var inte på tapeten. eftersom vi tidigare har upptäckt att badet där inte lever upp till våra önskemål. Det gör däremot stranden söder om Mölle. Klicka här för reseskildring. Det är skönt att ha tillbaka Lena och Thomas med barn i Norrköping. De har under ett år höjt invånarantalet i Toronto, vilket givetvis har varit en stor upplevelse.
  • 2013, 5-8 augusti var återigen Sten och jag på cykeltur i Danmark, nu på Själlands udde och strandvägen söder ut från Helsingör. Den är femte gången vi har Helsingborg som basstation. Vi besökte även Louisiana där Yoko Ono hade utställning/installationer.Thomas med familj har nu installerat sig i Toronto och vi håller kontakten med dem via Skype - Barbro med sin nya Ipad. Klicka här för reseskildring

• 2012, 6-9 augusti, var det dags igen, Sten och jag cyklar i Helsingborgs omnejd och passar på att göra Löddeköpinge och Köpenhamn och avslutar med ett besök på Hallands Väderö. Som vanligt kan ni läsa om detta på Klicka här för reseskildringar och bilder

• 2012 den 13:e juli uppnådde Barbro den respektfulla åldern 75 år. Ingen kunde gissa att hon var en dag över 50. Som vanligt på hennes födelsedagar uppvaktade hela familjen. Mia stod i år för arrangemanget mat med temat "Afternoon Tea-Party" i engelsk version och är definitivt skilt från den amerikanska Tea-Party-rörelsen. Givetsvis hade vi ett party-tält, som skyddade oss från det somriga skyfallet. Filmen har gjort sitt intåg i vår familj och du kan skåda lite av partyt på länken Klicka här för filmsidan

• 2011, 31 juli - 3 augusti, cyklade Sten Skoglund och jag på Ven, eftersom vi fick mersmak av förra årets besök. Vi gjorde också en härlig tur utefter stranden till Fortuna, ett samhälle söder om Råå, som i sin tur är en förort till Helsingborg. På återvägen tillbringade vi en härlig eftermiddagssolbadardag på stranden på en av Råås härliga badplatser. Det blev mycket cyklande på kort tid för redan 4 dagar senare,

7-9 augusti, åkte jag och mina söner till Kivik för att göra Österlen på cykel Klicka här för reseskildring och bilder

• 2010, 2-5 augusti, cyklade Sten Skoglund och jag mellan Helsingborg och Landskrona och besökte ön Ven. Vi besökte även Kronborg slott i Helsingör Klicka här för reseskildring och bilder

• 2009, 1 oktober, disputerade min son Thomas i ämnet "Allergisk sjukdom i tidig barndom". Avhandlingen, för avläggande av medicine doktorsexamen, försvarades i Berzeliussalen, Hälsouniversitetet i Linköping. Han blev godkänd och dagen efter följde en mycket lyckad fest i Artbetets museum i Norrköping.

• 2009, 3-6 augusti, cyklade Sten Skoglund och jag i Helsingborg och dess omgivningar, bl a Sofiero. Vi tog cyklarna med över till Danmark och besökte Lousiana vid Humlebaek. På hemvägen stannade vi till vid Espegärde utefter strandvejen, där vi hade en underbar badeftermiddag. Vattnet var klart och temperaturen i vattnet ca 21 grader (plus) Klicka här för reseskildring och bilder

• 2008, 12-15 augusti, cyklade Sten Skoglund och jag runt Halsnaes halvö, Hornsherred och Orø i Danmark. En mycket minnesvärd tur och vi hade även tur med vädret. Klicka här för reseskildring och bilder

• 2007, 7-8 augusti, cyklade Göran Tränk och jag längs Göta kanal mellan Tåtorp och Sjötorp, en synnerligen minnesvärd tur. Tåtorp är infarten till kanalen från sjön Viken, som via en sluss i Forsvik ansluter till Vättern. Sjötorp är sista slussorten mot Vänern. Klicka här för reseskildring och bilder

• 2006, 8-11 augusti, gjorde Sten Skoglund och jag en resa till det vackra Nordfyn i Danmark för att cykla Klicka här för reseskildring och bilder

• 2005, 6-9 augusti, åkte Barbro och jag på en resa med Ringarum på Lysefjorden och till Stavanger och flera andra fina platser utefter Nordsjövägen. Vi hade fina färjeturer både till och från Norge. Pether och Gunilla var suveräna som Chaufför resp reseledare. Klicka här för reseskildring och bilder!

• 2005, 25-29 juli, cyklade Sten Skoglund, min vän i Borås, och jag på ön Fyn i Danmark. En resa som bjöd på mycket fina upplevelser i form av natur, kultur och bad mm Klicka här för reseskildring och bilder!

• 2004, 22-26 augusti, gjorde Sten Skoglund, min vän i Borås, och jag cykelresa runt Bornholm, Klicka här för reseskildring och bilder!

• 2004, 16-18 augusti, bilade Barbro och jag till Danmark, där vi bl a för första gången besökte Louisiana, Klicka här för reseskildring och bilder!

• 2003, 28 maj-1 juni, var Barbro och jag med på Stenklubbens årliga resa, som denna gång gick till Bohuslän Klicka här för reseskildring!

• 2002, 5-8 augusti gjorde Sten Skoglund och jag en härlig bil- och cykeltur till Møn och Falster i Danmark, Se reseskildring

• 2002, 22-28 juli gjorde Barbro och jag en resa till Tyrolen (nå'n gång måste man dit!) Se reseskildring

• 2002, 8-12 maj var jag med på Stenklubbens årliga resa, som den här gången gick till Bergslagen. Vi besökte bl. a gruvorna Nya Bastnäs, Stollberg och Sala silvergruva. På det kulturella området blev det bl. a Jularbo museum i Avesta och Dan Anderssons museum Ludvika. Vi var 20 deltagare, inklusive min tvillingbror Stellan, som var med för första gången och vi hade det jättetrevligt. Basstationen var Avesta Vandrarhem, som var toppen.Vill Ni läsa mer om resan så klicka här Se reseskildring från Berslagen

• 2001, 20-23 aug. cyklade Thomas och jag på Bornholm Se reseskildring

• 2001, 13-17 aug. reste Barbro och jag med Ringarum/Viking-buss till Norge Se reseskildring

• 2001, 11-13 juli var vi i Hällevik i Blekinge (SJS Semesterhem), blåsigt men badväder (vattnet 22 grader). Mat, rum och personal var jätte, så vi trivdes. Vi gjorde utflykter till bl a Kristianstad och Sölvesborg.

• 2000 31 maj-4 juni - Barbro hade fått gallbesvär och lagom till årets succéresa till Dalarna med Stenklubben under Kristhimmelfärdshelgen Se reseskildring , så opererades hon. Sen regnade det.

• 2000, 1 juli var det dock vackert och tur var väl det, för Jessica och Kenneth gifte sig den dagen. De vigdes i Simonstorp kyrka och hade bröllopsfesten på Crescendo i Norrköping. Brudparet var vackert och partyt häftigt.

• 2000, 2-4 augusti hade Sten och jag fått med oss Stellan på en cykeltur på norra Själland Klicka här för reseskildring med bilder

• 2000, sensommaren tog Barbro och jag tog en tur till Kalmar, Åhus, Karlskrona och Onsala (besök hos Stig och Maj-Britt Gustafsson).

• 2000, 26 augusti var det fantastiskt vackert väder när Lena och Thomas gifte sig i Öregrunds kyrka. Bröllopspartyt ägde rum i Socitetshuset vid hamnen. Brudparet var vackert och partyt var jätte.

• 1999, Kristihimmelsfärdshelgen var jag med på Stenklubbens Skåneresa. Se reseskildring

• 1999, I april bröt Barbro båda handlederna (tumbenen). Men till sommaren var det bra. Vi åkte runt på Själland och besökte också ön Mön, båda fantastiskt fina öar.

• 1997 - under sommaren reste vi runt på Mittjylland i Danmark. En fin resa och god mat. I slutet av juli samma år vandrade "the old gang" mellan Ritsem och Staloluokta (en mycket vacker sträcka), varifrån vi tog helikopter till Kvickjokk. I Gällivare hyrde vi bil och tog oss till Kilpisjärvi och Treriksröset. Sedan tog vi en nätt tur till Tromsø.

• 1996 - gjorde Barbro och jag Norge, besökte bl a Trollstigen, Geiranger, Ålesund och Jostedalsbreen.

• 1995 - vandrade vi igen, denna gång mellan Kvickjokk och Saltoluokta. En liten tur i Sarek ingick.

• 1994, 13 juni - 18 juni - Vi gjorde Bornholm. Efter en lång och vacker bilresa anlände vi till STF vandrarhem i Ystad. Inget lyxhotell men restaurangen på stranden serverade god mat och det blev en mysig afton. På Bornholm hade vi helpension på hotell Sandkås (minisemester) söder om Allinge. Det var ett mysigt rum med utsikt åt öster. Där åt vi minst 4-rätters med alternativval. Vi besökte i stort sett alla kända platser från min tidigare cykelresa 1990, visserligen begränsat till bilväg och Barbros rörelseförmåga. En minnessak köpte jag i Rönne, en tax i keramik.

• 1993 - åkte Barbro och jag till Lofoten via inlandsbanan (Vildmarkståget). Samma år vandrade Lennart Karlsson, Kaj Karlsson och jag mellan Abisko och Kebnekaise.Se reseskildring

• 1992 - Kristihimmelfärdshelgen var det dags igen för SJ fotoklubbs cyklefotosafari. Denna gång till Hirtzhals i Danmark.

• 1991 - åkte Berndt Alplid, Lennart Karlsson och jag runt i Lappland. Se reseskildring

• 1990 - under Kristihimmelfärdshelgen, 21-26 maj,var jag med på SJ fotoklubbs cykelfotosafari på Bornholm (video finns).
    Klicka Reseskildring från Bornholm
    Senare seglade Barbro och jag på Rehn och Mosel och provade bl a viner och besökte Kölnerdomen.

• 1988 - var jag i Tyskland med Sten-Gunnar Skoglund Klicka här för reseskildring med bilder