Danmarksresa med bil 16-18 augusti 2004

Klicka bakåt efter att ha läst (eller backstep-knappen) Klicka här för bilder från resan

Vi skulle ligga på STF vandrarhem i Sofiero. Emellertid åkte jag fel och hamnade först på ett exklusivt vandrarhem närmare Helsingborg. Nåväl, vandrarhemmet i Sofiero var av god klass och mysigt värre. Tyvärr var det sent för säsongen, så frukost fick vi inhandla i närbelägna handelsboden.

Efter en god frukost tog vi oss via den vackra strandvägen ner till Helsingborgs färjeläge och kunde konstatera att det var rabatt på endagsturer ( TOR 269 kr ).

Första delmålet var Louisiana konstmuseum i Danmark, till vilket vi tog oss via den vackra strandvägen, som går mellan Helsingborg och Köpenhamn. Lousiana hade inte bara vackra målningar och skulpturer utan även vackra omgivningar intill muséet. Parken var också bestyckad med skulpturer. Muséet låg vackert en bit ovan stranden och vi kunde avnjuta den vackra utsikten under kaffestunden på altanen.

Andra delmålet var Roskilde domkyrka. Domkyrkan visade sig vara en hög och pampig byggnad, givetvis byggd på en hög kulle. Innanmätet var dock en besvikelse för mig. Det bestående intrycket var att det bestod av en mängd gravkor och gravstenar. Ett av sidorummen var dock vackert utsmyckat med krigare mm i marmor och i mittdelen fanns ett utrymme med vackra altarfigurer.

Vi drog vidare norrut mot Fredriksund och då kom regnet. Det öste på så, att vi var tvungna att stanna till vid brofästet i Fredriksund och ta oss in på en hamburgerbar. Det kändes bra att betrakta regnet inifrån baren och hamburgaren den var god. Därefter ställde vi kosan mot Hillerød, där slottet Fredriksborg är beläget. Jag har varit där tidigare med Sten. Barbro valde dock, med tanke på att det krävdes mycket gående, att betrakta det på avstånd.

Dagen efter, alltså 18 augusti, valde vi att besöka Råå, söder om Helsingborg. Jag badade vid dess fina badstrand. Det var varmt, såväl i vattnet som på land. Barbro hade det besvärligt med närgångna getingar, så kaffestunden gick fort över.

Hemvägen tog vi via väg 23 över Växjö. Vi stannade till för mat på Ikea i Älmhult, där vi inte varit sedan 1960. Vi rastade också i Kråkenäs vid sjön Innaren, en vacker rastplats.

Åter

eller klicka på Bakåt eller på backtangenten!