Cykelsemester i Helsingborg - Danmark  5-8 augusti 2013.

De som cykelsemestrar är Sten Skoglund från Borås och så jag, Göran Abrahamsson från Norrköping, som också är författare till denna reseskildring.

Jag vill börja med att återge vad jag skrev i min facebook:

"Underbart är nästan en underdrift, när jag beskriver året cykelresa till Skåne och Danmark. Det är den femte i rad som Sten, min kompis i Borås, och jag gjorde och varje år har det blivit bättre. I år toppade den med både väder och upplevelser. Vi cyklade på Själlands udde och på Strandvägen till Louisiana – utställning med Yoko Ono – och upplevde härliga bad med smaragdgrönt och kristallklart vatten på båda platserna med lagom vattendjup och finaste sandstrand. Det låter väl härligt att få uppleva detta i vårt fina Skandinavien, tyvärr begränsat dock till oss, som ännu har rörelseförmåga och go kvar och dessutom bor på hyggligt avstånd. Det är ju närmare än Kanarieöarna. Alla kan hålla med om att det är nödvändigt att ladda batterierna inför kommande årstid, både mentalt och för snöskottning." Jag beskriver resan i nutid för att, om möjligt, skildringen skall kännas mer nära.

Vi brukar stanna i Susedalen för att göra än det ena och sen dricka kaffe. Så gör vi även denna gång.

Vi är framme i Helsingborg vid 16-tiden och tar som vanligt in på på Miatorp Vandrarhem i södra Helsingborg. Efter en snabb inkvartering och omklädning tar vi oss med cyklarna till Råå havsbad. Sten är en baddare på att simma!

Stranden är, trots den relativt sena timman, fortfarande belagd med många badande och vattnet visar sig vara behagligt varmt. Vi båda tycker att det är toppen. SMHI har spått regnskurar alla dagarna, så varje dag med bra väder är en seger över myndigheten. Som avslutning delar vi en pizza på Råå Pizzeria. På rummet blir det genomgång av bilder på datorn från dagens upplevelser.

Visst är den här bilden bra, frågar Sten

Nästa dag är den 6 augusti och morgonsolen syns inte för alla dimmoln. När frukosten är intagen har solen tagit över molnen. Ska vi våga göra som vi tänkt, alltså åka till Själlands udde eller ska vi byta dag och ta det i morgon? Sten säger att det är alltid bäst att göra det man först tänkt. Alltså hänger vi på cyklarna på bilen och kör till färjan. Vi tänker ta vägen till Lumsås på Själlands Udde, via Hornbaek men det vill inte bilen. Den envisas med att ta vägen mer norrut och snart hamnar vi istället i Hundestedt, varifrån färjan går till Rörvig. Nåväl, vi får väl åka den andra vägen hem, vilket det också blir. Himlen blir alltmer fattig på moln och det blå ljuset avspeglas i våra bilder. Riktig rättvisa kan inte bilderna visa; vad vi känner upplever denna härliga dag.

Hundestedts hamn

Färjan till Rörvig

Rörvigs hamn

Snart är vi som planerat i Lumsås. Församlingshuset i Lumsås dyker lägligt upp framför oss med en stor parkeringsyta. Vi ställer bilen där och tänker gå in och fråga om lov men så dyker en person upp, som bor i huset. Nemas problemas, vi får stå där. Cykelvägen börjar strax därefter men den blir kort och snart cyklar vi i sällskap med många bilar, vilka susar farligt nära.

Församlingshuset i Lumsås

Utefter vägen finns många vackra vyer

Det gör att väljer att stanna vid första badstranden. Det är varmt men det blåser kraftigt. Mellan oss på gräset och den fina sanden och de härliga smaragdgröna vågorna finns ett tre meter brett bälte av små stenar, som visar sig vara mycket otrevliga att passera. Likaså de första metrarna i vattnet med alger och sten. När dessa hinder är avklarade är vattnet helt underbart, kristallklart och lagom varmt. Det är svårt att avbryta badandet men någon gång måste vi ju äta.

På andra sidan vägen finns det ett matställe som serverar den mytiska rätten "Stjerneskudd", vilken visar sig vara mycket god. Den består av tre friterade små fiskar på grönsaker och med god sås. Sten blir lyrisk och frågar personalen vad det var för fisk. Det vet de inte men de säger att den kommer nyfiskad från den närbelägna Havnebyen.

Intagande av Stjerneskudd

Vi cyklar lite längre bort och passerar ytterligare två badplatser på en sträcka av 3 km i samhället Överby Lyng. Dessa badplatser visar sig vara utan de besvärliga hinder jag nyss nämnt. Vi vänder tillbaka och hakar på cyklarna och kör längre ut på udden. Nu tror vi att vi skall komma till Gniben - spetsen på halvön. Icke sa Nicke; den delen har det danska försvaret lagt beslag på, så vi hamnar på en vändplats. Då tar vi den vänstra vägen, och se, då hamnar vi i en färjehamn. Färjorna går till Ebeltoft och Aarhus. Nu fick vi förklaringen till varför det var så mycket bilar på vägen.

Återresan blir även den dramatisk. Bilen insisterar på att köra till Köpenhamn. Såväl Sten som jag tror att vi klarar av de danska vägskyltarna men så är det tydligen inte. Med ett krafttag om ratten får jag bilen att ta den rätta vägen, nr 6, tillbaka till Helsingör.

Kvällsmaten blir en mäktig kebabtallrik och sen är det dags för bildgenomgång och dagens händelser på TV.

Den 7 augusti börjar också med dimmoln och även idag klarnar det när frukosten är avslutad. Dagens tur blir till Danmarks härliga bad utefter Strandvägen. Badstranden består av fin sand och ingen sten och algbarriär här inte. Vattnet kan inte bli klarare och skönare så man vill vara kvar så länge man kan i vattnet.

Nåväl, efter 3 omgångar bad så cyklar vi vidare till Louisiana, där Yoko Ono har utställning. Installationerna är ibland svårgripbara men det är i alla fall vackert i parken.

Där finns ett önsketräd, där man kan önska personligt och för världen etc. Alla önskningarna skickas visst vidare till FN. Det är nu uppe i över 1 miljon önskningar. Det var intressant att se vad folk önskar sig. Fred på jorden är väl det vanligaste men det finns faktiskt också de som önskade rikedom och en som önskade en nyfödd flicka lycka till i livet.

Önsketrädet

Denna dag avslutar vi med en härligt aftonsupé på en italiensk uterestaurang. Ryggbiffen med klyftpotatis och en starköl smakar mycket gott. Och så var det bildgenomgång igen på kvällen med lite godis som sällskap.

Hemfärden den 8 augusti sker under mestadels skyfall. Vi hade tänkt besöka Gekås i Ullared men avstår när vi kollat bilparkeringen, som är rena mardrömmen. Helga fixar god mat när vi är framme i Borås och jag är hemma i Norrköping redan 19.15. Då är bilen naturligt renspolad. Sista sträckan hem höll t o m långtradarna inte mer än 70 km/tim p.g.a. skyfallen.