Vägen till fiberanslutning

Att få tillgång till internet via fiberanslutning har varit en hägring för många av oss. Glädjande nog drog Norrköpings stadsnät igång ett projekt för vårt område, d.v.s. Kättsätter i Norrköping. Förutsättningen var att minst 60 % av villorna anslöts. Intresset var dåligt och det var långt till 60 %.

Norrköpings stadsnät erbjöd då möjlighet till anslutning för vår samfällighet Kapitalet, som består av 32 hus, om anslutningen var minst 90 %. 31 anmälde intresse vi var på G. Fiberförening bildades. Kostnaden för installationen skulle bli 9900 kr, plus gemensam grävning fram till tomtgränsen för cirka 3000 kr.

Vi kunde välja att själva gräva sträckan från tomtgränsen till huset, 28 m och 40 cm djupt, eller anlita grävföretaget. Vi äldre behöver ju motion, så beslutet blev en inbesparing av drygt 2000 kr. Efter 3 kärror sten och 2 kg lättare var det klart.

Nu är installationen klar för alla och de flesta har tecknat abonnemang med en internetleverantör. Jag valde inte samma leverantör som de flesta, eftersom jag enbart skulle ha internet. När tjänsten blivit aktiverad skulle man bara plugga in nätverkskabeln i uttaget och vips skulle man få en snabb förbindelse. För några funkade det men så är det några som jag som drabbades av Murphys lag, som säger att ”om något kan gå fel, så kommer det förr eller senare göra det”. Murphys andra lag sägs lyda ”Om någonting inte kan gå fel, så går det fel i alla fall”

Så blev det med min internettjänst, som aktiverades den 28 februari och det skulle bara vara att plugga i men icke sa Nicke, Murphys var på gång. Efter flera timmar i telefon och många sms och e-brev fick jag äntligen kontakt med internet. Det hade då gått 27 dagar. Jag misstänker att jag inte är ensam om att ha fått höra: ”Du har kvar din plats i kön. Det är snart din tur. Din plats i kön är nummer 4”. De uppmanade inte ens att man skulle hålla ut. De utgick från det, eftersom det annars är kört. Så det är bara att svälja förtreten, för den här gången…

Kul eller inte men jag fick ofta beskedet att ”nu kunde de se att allt fungerade och om problemet kvarstod så återkom”. Hur sjutton kunde de se att det fungerade? Problemet var att inte problemet var löst.

Det märkliga var att, innan min tjänst blev aktiverad, fick jag internetåtkomst till den gemensamma beställningsportalen men efter aktiveringen lyste texten ”internetåtkomst saknas” försmädligt mot mig varje gång jag slog på datorn.

Det kom faktiskt glädjetårar när det fungerade den 27 mars klockan 13.35, nästan 4 veckor efter aktiveringen.

Jag vet att jag inte är ensam om att ha haft problem och det är ju ”trösterikt”. Jag kan konstatera att jag inte blev tvärilsk någon gång, så att jag vibrerade; nej snarare uppgiven och i viss mån besviken på att det tydligen fortfarande finns många felkällor kvar. En av dem drabbade alltså mig. Allt detta för att se Megabitarna i rasande fart.